Europa Słowacja Wycieczki z dziećmi

Donovaly – słowacki raj dla dzieci

By
on
19 września 2021

Jeden w letnich weekendów spędziliśmy w Donovalach. Donovaly to miejscowość w rejonie Bańskiej Bystrzycy, na wysokości ok. 1000 metrów na poziomem morza. Tylko 3 godziny jazdy samochodem z Krakowa i jesteśmy w jednym z ciekawszych turystycznych regionów Słowacji.Donovaly znamy ze sportów zimowych, spędziliśmy tam narciarski weekend, zjeżdżając z Novej Holi. Całkiem przyjemne stoki i alternatywa do zatłoczonej Białki i Zakopanego.

Ale wróćmy do letniego weekendu z dziećmi, od razu napisze, że dajemy temu wyjazdowi 10/10 ☺️ głównie za to, że w Donovalach znajdziecie dużo atrakcji dla dzieci. Tam nie sposób się nudzić, a jak trafi nam się pogoda to będziemy mieć wspaniałe widoki.

NAJLEPSZE ATRAKCJE DLA DZIECI W DONOVALACH I OKOLICACH :

1. HABAKUKY

Bajkowa wioska HABAKUKI to magiczne miejsce w Donovalach, które polecamy odwiedzić z samymi dziewczynami!

🧹bajkowa wioska leży w Donovalach przy trasie narciarskiej Nova Hola

🏠znajdziemy w nim kolorowe domki, postacie ze słowackich legend i podań ludowych, spektakle dla dzieci i świat pełen fantastycznych stworów na wysokości ok. 950 metrów nad poziomem morza

🧙‍♀️bajkowe domki, mają niesamowite nazwy: Zaklęte Czarne Miasto, Biesiadówka, Żelazna Góra, Słonecznik, Domek Proroka Raka. Można spotkać w nich postacie z legend i rzemieślników, zrobić samemu np. ozdoby czy wykuć gwóźdź.

🏰 najważniejszy w całej wiosce jest Skorupowy Zamek (Škrupinový zámok) otoczony wodą

🔹 przedstawienia teatralne rozpisane rozpisane są na cały dzień, po 16:00 kiedy już ich nie ma wejściówka jest dużo tańsza

🪵drewniany plac zabaw i mini zoo, dodają atrakcyjności temu miejscu

🧙‍♀️po wiosce chodzą czarownice, postacie z legend i słowacki bajarz, chętnie ronią sobie z dziećmi zdjęcia i zachęcają do wspólnej zabawy

🎟 wejście kosztuje 9 euro dla dorosłego i 7 dla dziecka, ale jak wejdzie się o 16:30 jak my to 3 euro od osoby 😉

🔹 w wiosce nauczyłyśmy się, że ‚striga’ to wiedźma po słowacku

🧙‍♀️ Bardzo podobał nam się koncept tej wioski, dziewczyny szybko przeniosły się w magiczny świat. Wszystkie elementy placu zabaw były drewniane, co jest sporym plusem.

2. ZAMEK ORAWSKI

Zamek Orawski Zamek, który budował diabeł, mieszkał tam Dracula i Janosik. Słysząc to nie mogliśmy nie zaglądnąć do Zamku Orawskiego, który położony jest na trasie Donovaly – Kraków. Zamek położony jest zaraz za granicą, ok 150 km od Krakowa. my zwiedzaliśmy go jadąc w Donovaly. Zgodzie okrzyknęliśmy go najlepszym zamkiem jaki widzieliśmy od dłuższego czasu.

🏰 Zamek Orawski (Oravský hrad) położony blisko granicy z Polską (w rejonie obszaru żylińskiego) 🏰 zamek wybudowany w stylu „orlich gniazd”

🏰 wznosi się na 112 metrowej skale, w dole płynie rzeka Orawa

🏰 uznawany za najpięknieszy średniowieczny zamek Słowacji

🏰 powstał za czasów panowania Węgier na tym terenie, w XIII wieku

🏰 żeby go zwiedzić trzeba wspiąć się na skalę, w którą został wkomponowany

🍯 na zamku są kramy gdzie można zrobić świeczkę woskową, gliniany garnek czy wziąć udział w pokazie tresury sokołów

🎠 HIT! drewniana karuzela pasująca do klimatu zamku

🎟 zwiedza się trasy A i B, A to przejście przez 3 części zamku (trwa ok. 1,5 godz) B dodatkowo ma aktualna wystawę, skarbiec – my wybraliśmy A

🎟 my kupiliśmy bilet rodzinny za 22 euro, wstęp dla 2 dorosłych, 3 dzieci i 1 młodzieży 😉 (co ciekawe w rodzinnym możesz mieć ile chcesz dzieci)

🅿️ parking jest w dolinie, wiec czeka nas 10 min spacer pod górę, trzeba kupić bilety na dolnym placu przed zamkiem (potem już nie ma kas, my wracaliśmy się spod bram)Olbrzymi plus to atrakcje nawiązujące do historii zamku, stylizowana karuzela, wykonywanie świeczek czy glinianych naczyń. Zamek zachwyca rozmiarem i położeniem, widoki z niego są zachwycające.

3. FUN ARENA DONOVALY

FUN Arena Donovaly Fun Arena Donovaly letni plac zabaw usytuowany przy stacji narciarskiej Nova Hola My z dostępnych atrakcji odwiedziliśmy wodny plac zabaw:

🔹 wodny plac zabaw: tratwa na jeziorze, systemy nawadniana, tamy i wodne młyny

🔹 park linowy dla dzieci z przeszkodami, zawieszony między drzewami

🔹 drewniane konstrukcja – labirynt dla kulki

🔹 drewniane domki ze zjeżdżalniami

🔹 piaskownica Wodny park nam się podobał, dzieci zawsze lubią wodę, sporo atrakcji nagromadzonych w jednym miejscu.

Bike Park Donovaly: 🚵‍♂️ Dodatkowo panowie skusili się na downhill po „wyznaczonej trasie” – trasa była niebieska (łatwa), ale chyba nikt nią nie jechał od roku, połamane drzewa, zarośnięty szlak… mieli przygodę, ale trochę było to niebezpieczne, więc zamierzamy napisać do obsługi kolejki, żeby albo zamknęli trasę, albo ją uprzątnęli.

Na terenie Fun Arena Donovaly znajdziemy jeszcze:

🔹 tor saneczkowy

🔹 atrakcje z wesołego miasteczka, autka na sterowanie czy karuzelę

🔹 trampoliny

🔹 bar i miejsce do odpoczynku, gdzie można zjeść coś drobnego albo napić się kawy czy drinka (ta przestrzeń jest nowocześnie zaaranżowana i przyjemna)

Minus to osobne kasy i płatność za atrakcje, szczerze to ciężko się początkowo połapać, za co i gdzie trzeba płacić. Wodny park polecam – zawsze się dzieciom spodoba ☺️ Chcieliśmy jeszcze skorzystać z toru saneczkowego, ale pogoda nam nie pozwoliła.

4. KRÓLESTWO HRABOVO

W niedzielę rano przywitał nas spory deszcz i 15 stopni. Musieliśmy znaleźć na ostatni dzień atrakcje pod dachem, dlatego wybraliśmy się do Hrabova (koło miejscowości Rużomberk).

Znajduje się tam pod dachem wystawa rzeźb z piasku (w zimie powstają w tym miejscu rzeźby lodowe):

🔸 wystawa rzeźb z piasku jest pod dachem (nadaje się do obejrzenia w deszczowy dzień)
🔸 rzeźby ze znanych bajek i filmów, na które zużyto 400 000 kg piasku
🔸 są sporej wielkości rzeźby Harrego Pottera, bohaterów bajki: „Gdzie jest Nemo?”, „Kraina Lodu”, „Psi Patrol” czy „Auta”
🔸 duża piaskownica i bar przy wejściu, w cenie biletu jest też drink powitalny
🔸 na terenie znajduje się też diabelski młyn, letnie kino, autka dla dzieci i inne atrakcje

W deszczowy dzień wybraliśmy się jeszcze do Basenova. Moja ocena tego miejsca to takie 5/10. Widać, że aquapark jest duży, ale zaniedbany i nadszarpnięty zębem czasu. Spędziliśmy tam pół dnia i za nasza rodzinę zapłaciliśmy ok 400 zł, uważam, że nasze aquaparki są o wiele lepiej utrzymane.

TAGS
RELATED POSTS

Zostaw wiadomość

ASIEŃKA
Kraków, PL

Niektórzy mówią na mnie Mała Mi... uwielbiam góry, książki o himalaistach, dobre wino i spotkania z przyjaciółmi. Lubię wszystko mieć zaplanowane i tak było całe moje życie… do czasu, aż kiedyś z planowanej ciąży z drugim dzieckiem, zrobiła się ciąża z drugim i trzecim dzieckiem. To była jedna z najważniejszych lekcji w moim życiu... po której, zostałam mamą trójki i zaakceptowałam fakt, że nie wszystko trzeba planować.  Lubię siebie po trzydziestce, pracuję na pełny etat, mam Jasia, Alę i Lenę i męża, którego po 10 latach dalej nazywam swoim najlepszym przyjacielem. Od kiedy możemy wyrobić sobie „Kartę dużej rodziny”, mam chyba więcej energii niż kiedykolwiek. Praktycznie w każdy weekend  organizuję nam wycieczki i spacery po okolicy. Cała nasza trójka na hasło wycieczka siedzi w fotelikach z uśmiechem na ustach. Przez pierwsze dwa lata życia bliźniaczek śmiałam się, że namalowałam na mapie cyrklem kółko o promieniu 200 km od Krakowa i podróżowaliśmy tylko w jego obrębie. Powoli wychodzimy poza kręgi, ale przez ten czas odwiedziliśmy wiele cudownych miejsc i tym chcę się z Wami podzielić. Jeżeli jesteś z Krakowa i okolic, znajdziesz tutaj pomysły na to gdzie pojechać i praktyczne wskazówki o miejscach, które odwiedziłam. Wszędzie jeździmy całą rodziną i kolekcjonujemy chwile, momenty i piękne miejsca w naszych głowach.