Chorwacja Europa

By
on
20 sierpnia 2021

Kiedyś już pisałam, że Chorwacja to dla mnie taki Bałtyk, tylko cieplejszy. Znajomi odpowiadają, jak rodzice jeździli z nimi nad polskie morze, moi za to wozili nas na Chorwację. I tak zostało… uwielbiam ten kraj, kojarzy mi się właśnie z letnimi wakacjami w dzieciństwie.

W tym roku nie mogliśmy się totalnie zdecydować, gdzie pojechać i wybraliśmy dwie miejscówki, jedną w Dalmacji, a drugą na Istrii. Chcieliśmy zapuścić się w inne rejony niż ostatnio, stąd wybór padł na okolice Zadaru. A na Istrii znaleźliśmy wspaniały camping, więc postanowiliśmy zarezerwować 3 noclegi w miejscu nastawionym w 100% na dzieci.

Wybrałam dwa zupełnie różne miejsca noclegowe: apartament w villi z basenem z Airbnb i camping na Istrii.

LALIC GALLERY VILLA, Bibinje

Właścicielką tego miejsca jest Jelena, przemiła kobieta, z która od razu złapaliśmy wspólny język.

🔹Villa Lalic jest w Bibinje koło Zadaru, nie ma bezpośredniego dostępu do morza, ale jest przepiękna.

🔹My i tak jeździmy na plażę autem zabierając ze sobą połowę domu: kółka, siatki do łowienia, wiaderka itp, więc nie zależało nam tak bardzo na bliskości plaży. Opis plaży, które odwiedziliśmy macie poniżej.

🔹Jesteśmy tym miejscem totalnie zachwyceni: mieliśmy 3 sypialnie, olbrzymi salon z kuchnią i widokiem na basen. Bliskość gaju oliwnego i nowoczesny styl, sprawiły, że chcemy już na przyszły rok zarezerwować cały ten dom i jechać z rodziną albo przyjaciółmi.

🔹 Duży basen, jacuzzi, leżaki oraz miejsce do wypoczynku sprawiły, że nie chcieliśmy stąd wyjeżdżać.

🔹 Przy basenie jest kuchnia z grillem i paleniskiem. Ale to nie jedyne miejsce, gdzie można przygotować jedzenie i odpocząć, po drugiej stronie basenu jest grill, stół oraz sofy.

🔹Wszystko utrzymane w bieli, nowoczesne sprzęty i cudowny klimat tego miejsca sprawiał, że czuliśmy się tam świetnie 🙂

🔹 W samym apartamencie jako prezent powitalny mieliśmy mleko, makaron na spaghetti czy owoce dla dzieci. Pierwszy raz się z tym spotkałam, ale uważam, że to bardzo miły gest. Właścicielka załatwiła nam też lokalną rakiję oraz oliwę, której spory zapas zawsze przywozimy z takiego wypadu.

👨‍🍳 w Bibinje polecamy restaurację – Knoba Ribar Jare – sałatka z ośmiornicy jest godna spróbowania – pod drzewem oliwnym w restauracji szukajcie żółwi

DALMACJA – plaże, które polecamy:

🔹 plaża NIN – Kraljičina plaža (Plaża Królowej) – największa piaszczysta plaża w Chorwacji, dosyć zatłoczona, ze względu właśnie na brak skał. Piasek to oczywiście wersja chorwacka, czyli bardziej przypominał drobniutkie kamienie, niż jakiś bielusieńki nadmorski piasek, ale i tak nam się podobało. Z płatnego parkingu schodzi się drewnianymi kładkami na plażę z leżakami. Zatoczka jest idealna dla dzieci, jest długo bardzo płytko i bezpiecznie. Sporo krabów i muszelek na miejscu dodaje atrakcji dzieciakom, które wyławiają je z wody.

Nin znany jest też ze zdrowotnego błota, które ma podobno właściwości lecznicze. Już królowie chorwaccy korzystali z jego właściwości, a obecnie mieści się tam uzdrowisko na wolnym powietrzu. Są też teorie, że jak ktoś się nim wysmaruje to będzie piękny, z Jankiem postanowiliśmy, że urody nigdy za wiele 🙂 i cali wytarzaliśmy się w błotku, które Bartek nazwał kupą dinozaura.

🔹plaża Lumbrak – położona w lesie, dzika plaża, taka jak lubimy najbardziej. Zaparkowaliśmy zaraz przy wejściu do morza pod drzewami, byliśmy bardzo zadowoleni, pusto, cicho i błękitna woda. Obłowiliśmy się tam w muszle jeżowców bo było ich sporo na dnie.

🔹 warta zobaczenia jest też wyspa Galešnjak – często widniejąca na pocztówkach chorwackich wyspa w kształcie serca. Niezamieszkana wyspa, położona dosyć blisko brzegu. Dla osób lubiących zdjęcia z drona, obowiązkowa do zobaczenia, dla reszty przyznam nie będzie taka ciekawa, punkt widokowy jest przy dosyć ruchliwej ulicy, a kształt serca widać z lotu ptaka 😁

Co prawda nie jest to plaża, ale zatoka, która odwiedziliśmy jadąc z Dalmacji na Istrię.

🔹 zatoka Zavratnica – tutaj nie kąpaliśmy się, ale muszę Wam opisać to miejsce, bo mnie samą zaciekawiło i to bardzo.

Niesamowite widoki na wcinającą się w głąb lądu na ok. 900 metrów zatokę i tajemniczy zatopiony statek widoczny nawet z odległego punktu widokowego. Zatoka Zavratnica jest jednym z najciekawszych miejsc w północnej części Adriatyku, przypomina fiord (chociaż nim nie jest).

My zatrzymaliśmy się w drodze z Dalmacji na Istrię na punkcie widokowym (droga do niego jest bardzo wąska i kręta). Nie zdecydowaliśmy się na oglądanie zatoki od dołu, gdyż trzeba było zostawić auto w pobliskiej miejscowości i wyrytą w skale ścieżką maszerować w pełnym słońcu ok. 30 min (nawet ja odpuściłam taką atrakcję:)

Poza odcieniami błękitu i wielkością zatoki, przyciąga ona zarówno z lądu jak i od strony morza wielu turystów. Tajemniczy zatopiony wrak, który jest prawdziwym statkiem zestrzelonym podczas II wojny światowej w 1944 roku. Alianci zatopili ten statek floty niemieckiej przez ostrzał z powietrza. Statek widoczny jest już z punktu widokowego, wiele osób przyjeżdża specjalnie, żeby z nim pływać, zatopiony jest płytko, więc łatwo można do niego dotrzeć.

Dalmacja jest przepiękna, ale był to nasz 3 przystanek podczas tych wakacji i potrzebowaliśmy też odpocząć, po rowerach w Austrii i Słowenii. Niemniej jednak udało nam się odwiedzić dwa miasteczka:

🔸 ZADAR

Jedno z ciekawszych miasteczek Dalmacji, ma sporo zabytków. Układ miasta z prosto wytycznymi uliczkami i forum pochodzi z czasów rzymskich. Wybierając się tam warto zobaczyć:

🔸Kościół św. Donata – jeden z piękniejszych przykładów sztuki bizantyjskiej w Chorwacji. Kościół zbudowany jest z żółtego dalmatyńskiego kamienia, w znacznej części pochodzącego z rzymskiego forum.

🔸Wieża przy Kościele św. Donata – rozpościera się z niej niesamowity widok na miasto

🔸Kościół św. Anastazji

🔸Plac Narodowy

🔸z nowoczesnych atrakcji warto zobaczyć organy morskie

👨‍🍳 w Zadarze jedliśmy w Restauracji Bruschetta w centrum – włoska z chorwackimi akcentami

🔸 SZYBENIK (Šibenik)

Przepiękne miasteczko w środkowej Dalmacji. Naszym zdaniem dużo ładniejsze niż Zadar. Na uwagę zasługuje:

🔸 Katedra św. Jakuba położona w centralnym punkcie miasta. Katedra został wpisana na światowa listę UNESCO. Na fasadzie budynku znajdziecie głowy mieszczan z okresu budowy. Sama katedra mocno ucierpiała podczas wojny.

🔸 Starówka i ratusz miejski są pełne zabytków. Ciasne kolorowe uliczki nadają temu miastu niesamowitego charakteru.

🔸 Dla dzieci polecam fontannę w parku Lujo Maruna. Zielony skwer z dużym porośniętym mchem kamieniem, zamieszkały jest przez wodne żółwie.

Chorwacji nie mogliśmy opuścić, bez wodnych atrakcji. Zdecydowaliśmy się na 3 dni na campingu na Istrii – Istra Premium Camping Resort. Z jakiegoś powodu to właśnie na półwyspie Istrii znajduj się wszystkie najlepsze i najnowocześniejsze campingi, które powstały w ostatnich latach.

ISTRA PREMIUM CAMPING RESORT

Z jednej strony jest to olbrzymi resort i przyznam się szczerze, że jak już przekonałam się do campingów po naszych doświadczeniach z Santa Marina Boutique to wiele osób odradzało nam campingi Valamaru. Muszę powiedzieć, że się nie zgadzam ☺️ oczywiście zależy czego się szuka, bo jak ciszy i spokoju to faktycznie może być problem 😁 ale jak świetnego miejsca dla dzieci z masą atrakcji, placów zabaw, klubów dla dzieci i pięknych plaż, to jest to miejsce, gdzie warto się wybrać. Plus w domkach, realnie jest cisza i spokój (przynajmniej w naszym tak było)

Istra Premium Camping Resort:

🔹camping położony na Istrii, koło Rovinij

🔹3 plaże (rodzinna, dla dorosłych oraz dla psów)

🔹ma aquaparki dla starszych i młodszych dzieci

🔹place zabaw między domkami oraz główny drewniany i bardzo dobrze przemyślany plac przy restauracji głównej

🔹4 restauracje (z tradycyjnym chorwackim jedzeniem, grill bar czy włoską kuchnią)

🔹miejsca do uprawiania sportów oraz dmuchańce wodne na plaży rodzinnej

🔹wyspę, która należy do campingu i są na niej organizowane różne zabawy i animacje

🔹sklepy, piekarnie, kiosk i stragan z owocami

🔹przedszkole, wewnętrzny plac zabaw, salę gier, piłkarzyki, bilard i salę kinową

🔹można mieszkać w kamperze, namiotach (glamping) czy domkach do wynajęcie (tzw. mobile homes)

🔹dużo drzew, kwiatów i roślin

🔹wszystko jest świetnie zorganizowane, a ceny w restauracjach są całkiem przystępne

Camping Istra jest fantastyczny, jeżeli chcecie żeby Wasze dzieci były szczęśliwe to koniecznie wybierzcie to miejsce. Aquapark, basen relaksacyjny i dla aktywnych. Przedszkole i zajęcia dla dzieci praktycznie przez cały dzień. Bilard, piłkarzyki i sala gier komputerowych, sprawi, że wasze dzieci o niczym innym nie będą mówić przez następny rok. My z pewnością tu wrócimy, zresztą to była jedyna szansa na zabranie naszych dzieci do Polski, musieliśmy obiecać, że „kiedyś tu wrócimy”.

Praktyczne rady przy wyjeździe na Chorwację:

🔹zabierzcie buty do pływania, bo plaże są w większości kamieniste

🔹maskę do pływania i snorklingu, szczególnie na dzikich plażach warto ponurkować

🔹szukajcie dzikich plaż, a nie tych miejskich

🔹koniecznie na miejscu spróbujcie rakiji, oliwy, świeżych ryb i arbuza